ŠOK
OVAJ ČOVEK JE NAMESTIO MINIMAKSU OTKAZ I UNIŠTIO MU DEO ŽIVOTA: Dao je otkaz i Čoli, zbog Brene je prošao HOROR!
Razišli smo se, ali ne zbog Evrovizije kako su neki navodili, nego zbog ploče koju smo snimili u Milanu.
Kornelije Kovač je bio lider Korni grupe, najpopularnijeg sastava početkom sedamdesetih u Jugoslaviji. Potom je postao vodeći hitmejker zaslužan za sam početak i eksploziju fenomena "Zdravko Čolić". Producirao je mnoge, kao Riblju čorbu, i ima velike zasluge za početak Bajagine solo karijere. Pred koncert legendarnog benda u kojem su se oprobali i Dado Topić i Zlatko Pejaković, Kornelije Kovač je govorio za Nedeljnik o muzici, Jugoslaviji, ratu, hitovima...
U praistoriji našeg učestvovanja na Evroviziji pamti se nastup Korni grupe na festivalskom izdanju 1974. u Brajtonu, sa pesmom "Moja generacija", ali najviše se pamti što će tada pobediti švedska pop atrakcija ABBA.
Posle toga usledile su priče da Korni grupa treba da nastupi kao gost čuvenog Pink Flojda na američkoj turneji. Zlatka Pejakovića je u London pozvao slavni Endru Lojd Veber (Fantom iz opere) da bi igrao ulogu u britanskoj verziji predstave "Isus Hrist superstar". U finalu svega se Korni grupa raspala. Njihov vođa Kornelije Kovač postao je vodeći jugoslovenski hitmejker zaslužan za sam početak i eksploziju fenomena "Zdravko Čolić" - nazvan i "putujućim zemljotresom". Radio je za Zlatka Pejakovića i mnoge druge. Komponovao je i čuvenu himnu Partizana. I usred te čitave euforije i uspeha odlučuje da krajem sedamdesetih napusti sve i ode u London. Pričalo se da je povučen uspehom Vangelisa (saundtrek filma "Vatrene kočije") želeo da uradi reprizni proboj sa Balkana u Veliku Britaniju.
Posle nekoliko godina vratio se u zemlju i nastavio da rasprodaje tiraže nosača zvuka koji su donosili pesme poznatih pop zvezda. Producirao je mnoge, kao Riblju čorbu, i ima velike zasluge za početak Bajagine solo karijere. Napadaju ga zbog komponovanja pesme Lepe Brene "Sitnije, Cile, sitnije".
Tokom razgovora u Kovačevom stanu, njegova ćerka Kristina uvežbava dvojac pratećih vokala. Iz te sobe čuju se razne pesme, pa i "Moja generacija" koja je za mnoge bila prvi susret sa Kornelijem.
Korni grupa se ovog meseca vraća na scenu na ovom koncertu, a zašto ste se raspali, i to na nekom vrhuncu?
Razišli smo se, ali ne zbog Evrovizije kako su neki navodili, nego zbog ploče koju smo snimili u Milanu, a koja nije imala svetsku promociju kako nam je bilo obećano. Evrovizija je bila oduvek muzički festival, ali da li je ponekad bilo politike, jer tih godina kada ste vi učestvovali Jugoslavija je bila jedina socijalistička zemlja među učesnicima.
Tada je austrijski izveštač sa Evrovizije povodom učešća Korni grupe rekao da naša pesma "Moja generacija" ima i politički kontekst. Spominje se 1942. godina, a to su bile gluposti jer je meni ta četrdeset druga bila godina od koje mi je počeo život.
A niko nije pitao grupu The Who koja isto ima pesmu "Moja generacija".
Upravo tako. Taj isti austrijski novinar, tačnije spiker austrijske televizije koja je prenosila Evroviziju 1974, rekao je: "Interesantno, Jugosloveni imaju pesmu koja je ozbiljno koncipirana." Trebalo je da to bude naš plus, ali mislim da smo zbog njene komplikovanosti loše prošli. Bolje da smo nastupili sa nekom tra-la-la pesmom.
Na toj Evroviziji je pobedila ABBA i pesma "Waterloo", da li ste vi slutili tada?
Nisam. Neko je pisao da smo se mi na festivalu bogzna kako sprijateljili sa grupom ABBA, ali nismo. Nije da nismo verovali da će oni napraviti uspeh, ali eto na kraju oni odoše u svet, a mi u hotel, pa na aerodrom i nazad kući u Beograd.
Letos je bivši pevač Korni grupe Zlatko Pejaković rekao da se tada jedan član vašeg benda jako približio grupi ABBA?
Možda se on tada prišunjao njima, a da ja to nisam znao.
Kada pričamo o tom inostranom segmentu karijere, neizbežno je pomenuti da je vašu pesmu "Trla baba lan" obradila velika francusko-italijanska zvezda Dalida i to je bio veliki hit u Evropi.
Ta ploča je izdata i svuda u Evropi, čak i u Japanu. Mene je jednom pozvao RTS da budem gost u programu kada je u Beograd došla Dalida.
I Korni grupa je rušila razne barijere, pa su vas i napadali zbog izgleda. Pričalo se čak pre Evrovizije da vas treba ošišati i okupati.
Sećam se kad sam jednom došao odnekud vozom na beogradsku železničku stanicu. Krenem da uhvatim taksi ispred štajge, priđem kolima i pitam: "Je l' slobodno?", a taksista mi odgovori: "Voziću te kad se ošišaš.
Bilo je mnogo teorija zavere vezano za vaš rad, pa i ona čuvena da ste išli u Zagreb da bi vam tamo neki političari iz partije rekli kakve pesme da pravite. Navodno je partija preko muzike htela da kontroliše omladinu.
To je neki general u penziji izjavio, tu "veliku istinu" kako smo Goran Bregović, ja i još neki muzičari morali da odlazimo u Zagreb i da nam tamo neki funkcioneri partije kažu kakve bi pesme trebalo da pravimo. To je zaista smešna priča, ali ko želi da veruje u nju, neka veruje.
Da li je bilo političkih pritisaka na vas?
Ne, nije bilo nikakvih političkih pritisaka. Jedini napad na mene nije bio politički nego da sam napravio nepodobnu posmu "Gospa Mica gazdarica". Čak su na zidu Radio Beograda okačili tekst u kome se sugeriše, čak insistira, da se ta pesma ne emituje. Skoro pa da su je zabranili. Ali to nije bila nikakva politička pesma nego o studentu koji je iznajmio sobu.
Ali bila je čuvena priča da je Minimaks pustio na Radio Beogradu vašu pesmu "Trla baba lan" odmah posle vesti o Titovom putovanju, pa je navodno skinut s programa?
I to je preuveličano. Evo šta je tačno bilo. Direktor tadašnjeg Radio Beograda bio je Stanko Terzić, i stiglo mu je naređenje da presluša sve trake na kojima su bile snimljene emisije, pa i ta navodno problematična emisija Minimaksa u kojoj je on navodno pustio pesmu Korni grupe "Trla baba lan" što se protumačilo kao komentar Titove posete nekoj afričkoj zemlji. Podigla se prašina ko je to dozvolio da se pusti u program. Ali kada je direktor preslušao trake, utvrdilo se da ta pesma nije puštena posle vesti o Titovom povratku sa puta iz, valjda, Afrike. Čak me je i Stanko Terzić pitao da li stvarno verujem u to. Ne bi to moglo lako da se izvede u to vreme.
Tu pesmu su mrzele starije Jugoslovenke ili je i to mit?
To su sve teorije i glasine. Ta pesma je bila ogroman hit. A Vlada Džet je u nekoj svojoj knjizi napisao da je Kornelije Kovač uništio rokenrol u Beogradu.
Sa pesmom "Trla baba lan"?
Ne kaže direktno zbog te pesme. Desilo se da su tada svi novinari počeli da nas hvale, pesma se vrtela svuda, a Džet je rekao da sam upropastio rokenrol.
Napadali su vas i kada ste komponovali za Lepu Brenu.
Napadali su me. I to žestoko. U Ninu je čak bio tekst sa naslovom "Ćevapčići za Evropu". Da sam kao čovek evropskog zvuka napisao pesmu "Sitnije, Cile, sitnije".
Da li ste se branili?
Ne. Nikada ja nisam reagovao na takve stvari.
Da li ste bili skeptični kada su vas zvali da sarađujete sa Brenom?
Nisam.
Šta ste mislili o Breni pre toga?
Nisam pre saradnje baš nešto razmišljao o njoj. Kad god bih je video na TV sa pesmom "Čačak", okretao sam kanal. Nije mi se to dopadalo. Nisam imao nikad ništa protiv nje, ali nisam baš voleo te pesme. Njihov pokojni menadžer Raka Đokić tražio je sastanak sa mnom na kojem mi je rekao: "Kornelije, trebalo bi da napišeš nešto za Brenu, za Pesmu Evrovizije." Odgovorio sam: "Nemoj, ne radi se pesma za Evroviziju na brzinu."
Ali on je baš navalio. Zvao me je da dođem sa ženom u hotel "Jugoslavija" da vidim kako Brena izvodi strane pesme. I dođem i čujem kako ona peva italijanske pesme, i to jako dobro ih izvodi. I tako je došlo do toga da napišem "Sitnije, Cile, sitnije".
Vi ste bili na početku biografija mnogih pevača, na primer Zdravka Čolića i mnogih drugih; da li ste mogli da predvidite toliko velike karijere tih pevača?
Ja sam Zdravka Čolića prvo otpustio iz Korni grupe.
Zašto?
Smatrao sam da on, i pored odličnog glasa, nije adekvatan pevač za tu vrstu muzike koju je svirala Korni grupa. Ali sam mu već tada rekao da je on odličan solo pevač, ali ne za bend. Zdravko se nije naljutio iako mu nije bilo prijatno. Ali sam mu ja vrlo brzo, posle petnaest dana kako se vratio iz Beograda u Sarajevo, rekao: "Čola, dođi na razgovor. Ajde da radimo pesme za tebe."
Bonus video:
(Espreso/Nedeljnik)