Ilustracija, Foto: Espreso.co.rs

KLIMA U PREVOZU

EVO KADA SE U GRADSKOM PREVOZU UKLJUČUJE HLAĐENJE: Postoje PRECIZNA UPUTSTVA koja ne slušaju ŽELJE PUTNIKA!

Jedna od najvećih prepreka na tom putu su vrlo stari tramvaji koji nemaju klimu, a čiji naslednici na šinama se još ne naziru

Objavljeno: 09.05.2022. 16:31h

Klima-uređaje imaju mnoga beogradska javna vozila, ali stvar je u tome što postoje precizna, propisana pravila kada se oni uključuju, odnosno kada mogu da hlade, a kada da greju.

Prošli praznici, Beograđani se vratili obavezama, a sa njima i gužve u javnom prevozu – naročito u vreme takozvanih špiceva. Gotovo svakog dana u toku poslepodneva, u vreme vraćanja s posla, u svim delovima grada autobusi su prebukirani, čovek preko čoveka.

Za razliku od zime i početka proleća, trenutne gužve razlikuje to što su praćene vrućinom. Jer, usled veće spoljne temperature i u vozilima javnog prevoza se toplota više oseća. Naročito kada su brojni putnici u njima. Otvaraju se prozori da uđe dašak spoljnog vazduha, ali neretko ni to nije dovoljno.

Zato se poslednjih dana sve više mogu čuti pitanja putnika poput „Ima li klime?” ili „Hoće li već jednom uključiti klimu?”.

FOTO: Dragana Udovičić
FOTO: Stefan Jokić
FOTO: Espreso.co.rs
FOTO: Stefan Jokić

Pravila koja određuju kada se uključuje klima

Klima-uređaje, naravno, imaju mnoga beogradska javna vozila, ali stvar je u tome što postoje precizna, propisana pravila kada se oni uključuju, odnosno kada mogu da hlade, a kada da greju, piše "Politika".

Kako smo i ranije pisali, kada su vrućine, klima mora da rashlađuje vozilo, ali postoji minimalna temperatura koja je signal za uključivanje klime u tim uslovima. Pravila predviđaju da vozila moraju biti zagrejana kada je spoljna temperatura ispod 10 stepeni, odnosno moraju biti rashlađena kada je ta temperatura iznad 25 stepeni.

Kada je virus korona bio u punom jeku, ova pravila su delimično izmenjena, pa je tada preporučeno da se klima-uređaji za hlađenje pale kada je spoljna temperatura viša od 28 stepeni i to tako da u vozilu bude za pet stepeni niža temperatura, uz podešavanje snage ventilatora na minimum.

Poslednjih dana imamo više temperature, ali kako se čini one još nisu dovoljan, minimalni razlog da se uključe klime na hlađenje. Prema nepisanom pravilu, signal da se uključe klima-uređaji u vozilima daje Sekretarijat za javni prevoz, a prema praksi iz prethodnih godina redovno korišćenje klime obavezno je kada su temperature iznad 25 stepeni već od jutarnjih sati pa do kasnih poslepodnevnih.

U prevodu, putnici će morati da sačekaju konstantnije tople dane i vrućine pre nego što se klime svakodnevno puste u pogon jer sadašnje popodnevne vrućine nisu dovoljan razlog za svakodnevno, celodnevno paljenje ovih uređaja.

Opremljenost javnih vozila klima-uređajima

Kada je reč o opremljenosti javnih vozila klima-uređajima, kod privatnih prevoznika nema razlike, njihovi svi autobusi imaju ovu vrstu opreme, a prevoznici su u obavezi da se staraju o ispravnosti ovih uređaja. Na sve to, privatnici su u obavezi da imaju vozila sa klima-uređajima.

Ali, tu se uočavaju dvostruki aršini nadležnih jer sa druge strane u vozilima GSP „Beograd” situacija je šarolika, odnosno klime deo vozila ima, a deo njih ne.

Da bi se ovo promenilo, rešenje je nađeno u nabavci novih vozila za potrebe najvećeg gradskog prevoznika. Problem je što će još dosta vremena proteći dok sva vozila bez klime budu zamenjena klimatizovanim. Jedna od najvećih prepreka na tom putu su vrlo stari tramvaji koji nemaju klimu, a čiji naslednici na šinama se još ne naziru.

foto: Profimedia

Kada se govori o kontroli i sankcionisanju prevoznika na temu klima, grad je poslednjih godina u više navrata proveravao ispravnost i korišćenje ovih uređaja.

Bilo je i kažnjavanja prevoznika, što su građani pozdravili, ali se deo njih s pravom i zapitao – zašto se kažnjavaju oni koji imaju klime, a na ulicama grada je i dalje dosta vozila bez ovih uređaja.

(Espreso / Politika)