hladnjače puNE JABUKA
ROD JABUKA U SRBIJI JE BIO REKORDAN, A SADA SVE MOŽE DA PROPADNE? Do juna se KUPCI moraju naći, evo zašto!
Za sada na tom tržištu najbolje ide sveže voće i povrće ali je, kako ističe, cilj Vlade Srbije i Razvojne agencije veća, dodatna vrednost prerađivačkih proizvoda
Hladnjače u Srbiji su pune jabuka, od čega je 70 odsto bilo spremljeno za izvoz u Rusiju. Ukoliko se do juna 2022. godine ne prodaju, one će izgubiti na kvalitetu.
Agroekonomist Branislav Gulan podseća da je u 2021. godini u Srbiji rod jabuka bio rekordan, od preko 530.000 tona. To je značajna količina, a od izvoza je stiglo u zemlju oko 127 miliona dolara. Potrebe za ovim voćem u Srbiji su oko 220.000 tona.
Zbog dešavanja u Ukrajini i Rusiji sad je smanjen izvoz na tim tržištima. Inače, ukupan rod voća u Sribiji u 2021, godini bio je blizu 1,5 miliona tona. Od njegovog izvoza u zemlju je stiglo oko 800 miliona dolara u 2021. godini.
Predstavnici Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija (UN FAO), Vlade Srbije, Razvojne agencije, Privredne komore Srbije, proizvođači i izvoznici razgovarali su na vebinaru o mogućnostima za izvoz srpskog voća i povrća na tržište Bliskog istoka, pre svega u Saudijsku Arabiju i Ujedinjene Arapske Emirate.
Jedno od novih tržišta za mogući izvoz svežeg voća i povrća iz Srbije je Bliski istok.
Direktor Razvojne agencije Radoš Gazdić istakao je da je kompletno tržište Ujedinjenih Arapskih Emirata, pa i Bliskog istoka, izuzetno zahtevno, kako u pogledu kvaliteta i kontinuiteta, tako i u pogledu specifičnosti klimatskih uslova koji vladaju u tom delu sveta.
- Srbija ima velike mogućnosti koje su krenule dobrim političkim odnosima, da bi se i ekonomija unapredila, da se obezbedi bolje prisustvo kako domaćih svežih tako i prerađenih proizvoda od voća i povrća koji će upotpuniti proizvode na tržištu Emirata i Saudijske Arabije - naveo je Gazdić.
Tržište Emirata i Saudijske Arabije je transportno prilično udaljeno od Srbije, ali sa modernim sredstvima transporta i komunikacije nije nedostupno.
- Ono što je najbitnije kod proizvođača u Srbiji je pored toga štoje reč o platežnom tržištu, i to da ono kompletno raste izuzetnom brzinom. Ceo prostor ima potencijal od oko milijardu potrošača, što je u odnosu na EU koja ima oko pola milijarde potrošača, novo tržište koje eksponcijalno raste 10 d 30 odsto godišnje - ukazao je Gazdić.
UAE su stabilno i platežno pouzdano tržište, ali i više od toga. UAE su čvorište za snabdevanje celog Bliskog istoka, Afrike i Jugoistočne Azije. Oni su put do Indije, subsaharske Afrike i zemalja u okruženju kao npr. Saudijske Arabije.
Za sada na tom tržištu najbolje ide sveže voće i povrće ali je, kako ističe, cilj Vlade Srbije i Razvojne agencije veća, dodatna vrednost prerađivačkih proizvoda. Sporazumi sa Savetom slobodnih zona Dubaija i Lukom Abu Dabi omogućavaju ubrzanu proceduru i podršku za otvaranje srpskih firmi.
- To tržište nama u industrijskom smislu nije nepoznato, već tradicionalno imamo dobre odnose s Emiratima i sa Saudijskom Arabijom. Postojanje luke olakšava saradnju, slobodna zona pojednostavljuje određene procedure omogućava se i jednostavan pristup tom potencijalnom tržištu - objasnio je Gazdić.
(Espreso / RTS)