Društvena mreža Fcebook, Foto: EPA/LUONG THAI LINH

"četovanje" pre pola veka

ISTORIJA ONLAJN KOMUNIKACIJE: Da li znate koja je PRVA DRUŠTVENA MREŽA?

Da li ste se nekada zapitali šta je prethodilo društvenim mrežama? Nisu svi imali uspeha kao Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, Pinterest, Snapchat, LinkedIn i Google+

Objavljeno: 09.04.2022. 23:56h

Mnogi od nas su u svet društvenih mreža ušli kroz portale kao što su MySpace i Hi5. Postoje i oni koji su odbijali da se uključe u internet prijateljstva, poznanstva i praćenja sve dok im nije postalo jasno da društvena mreža kao koncept ne nigde i da će se (kao e-mail ili SMS poruke) u nekom obliku uvek zadržati u našim životima.

Da li ste se nekada zapitali šta je prethodilo društvenim mrežama? Nisu svi imali uspeha kao Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, Pinterest, Snapchat, LinkedIn i Google+.

Sve je počelo daleke 1971. godine kada je u jednom istraživačkom centru prvi put poslat e-mail. Dva kompjutera su stajala jedan pored drugog, a sam tekst mejla je glasio:

qwertyuiop

Uspešno slanje poruka putem interneta i kasnije kreiranje WorldWideWeb-a su vremenom doveli do toga da se krajnjim korisnicima omogući više slobode i kreativnosti na internetu, a sve to sa ciljem umrežavanja ljudi i ubrzavanja procesa globalizacije.

FOTO: profimedia
FOTO: AP
FOTO: AP

Društvena mreža i njene preteče

Godine 1994. kreiran je sajt Geocities, preteča današnjih društvenih mreža. Sajt je dozvoljavao korisnicima da kreiraju svoje veb-stranice, grupišući ih u skladu sa sadržajem. Nakon njega, AOL mesendžer i sajt SixDegrees su uneli novinu u svet društvenih mreža dodavanjem opcije slanja instant poruka.

Nedugo zatim, sajtovi Classmates, Hi5 i Friendzy su našli svoje mesto na internetu. Popularnost društvenih mreža je rasla sve više i više, a to je dovelo i do sledećeg velikog stupnja u razvoju ovog internet fenomena.

Prva moderna društvena mreža je bio Friendster. Veoma sličan današnjem konceptu društvenih mreža, koristio je koncept „krugova” prijatelja i u roku od 3 meseca od svog nastanka imao je 3.000.000 korisnika. To znači da je na 120 korisnika interneta u tom trenutku 1 imao profil na društvenoj mreži Friendster.

Kreiran za samo 10 dana kodiranja, usledio je MySpace. Društvena mreža koja je korisnicima pružala maksimalnu slobodu u kreiranju vizuelnog identiteta svoje stranice, dominirala je internetom od 2005. do 2008. godine. Juna 2006. godine MySpace je u Sjedinjenim Američkim Državama imao više poseta nego Google.

Iako je na internet istupio nakon svih (2004. godine), Facebook je za samo 4 godine uspeo da osvoji svet i prevaziđe MySpace i Friendster kao najveća društvena mreža na svetu. Danas Facebook dominira u svetu društvenih mreža. Uspešnim akvizicijama (WhatsApp, Instagram, Oculus VR itd.) ova kompanija zadržava svoje mesto u svetu društvenih mreža, šireći svoj uticaj na mobilne tehnologije i virtuelnu realnost.

Ostaje da vidimo šta nam donosi budućnost. Ali jedna stvar je sigurna, ljudi će uvek tražiti nove i brže načine da ostvare komunikaciju sa nekim ko im nije fizički blizu.

( Espreso / DigitalniMarketing)