MOTORNA ULJA
MOGU LI MOTORNA ULJA DA SE MEŠAJU: Ovo morate znati prilikom dopunjavanja!
Generalno, ulja iste specifikacije, bez obzira na bazu, u potpunosti se mešaju, ali postoji mala opasnost od nekompatibilnosti sa aditivima koji se koriste u uljima
Potreba za dolivanjem ulja u motor nije baš prijatna situacija, koja, pogotovo na putu, može biti stresna za manje iskusne vozače.
Svaki motor sa unutrašnjim sagorevanjem troši čak i minimalne količine ulja, što u slučaju nekih agregata, posebno onih istrošenijih, može zahtevati dopunu. U tom slučaju najbolje je koristiti isto ulje koje je u motoru. Ali šta ako ne znamo o kakvom je ulju reč ili ga nemamo sa sobom?
Bolje bilo koje ulje, nego bez ulja
Ako količina ulja u motoru padne na opasno nizak nivo, na koji ukazuje lampica ili računar u vozilu, nemojte odlagati dopunu. Nedovoljna količina maziva može dovesti do opasnosti od oštećenja motora.
Dopunjavanje bilo kojeg motornog ulja biće u velikoj većini slučajeva bolja opcija od zanemarivanja niskog nivoa, piše sajt Automobili.ba. To, međutim, ne znači da je mešanje ulja uvek potpuno bezbedno i zdravo za motor.
Što je dopunjeno ulje po karakteristikama bliže orginalu ili preporukama proizvođača, manji je rizik od negativnih učinaka dolivanja. I ne radi se tu o mešanju proizvoda različitih marki ili cenovnih nivoa, jer to zapravo i nije važno.
Pre bi trebalo da se usredsredimo na njihove specifikacije i moguća odstupanja.
Mineralna, sintetička ili polusintetička?
Danas to zapravo nije važno Progresivni razvoj naftne industrije i kontinuirane tehnološke promene postepeno brišu razlike između gore navedenih kategorija, a pojedine klase viskoznosti SAE ne moraju biti strogo povezane sa vrstom ulja.
Generalno, ulja iste specifikacije, bez obzira na bazu, u potpunosti se mešaju, ali postoji mala opasnost od nekompatibilnosti sa aditivima koji se koriste u uljima. U izuzetno retkim slučajevima, na primer, mogu poništiti međusobne karakteristike ili između njih može doći do hemijske reakcije.
Zato ako želimo biti sigurni da do takvog problema neće doći, koristićemo isto ulje za dopunjavanje, a ukoliko želimo da koristimo neko drugo ulje, trebalo bi ga u potpunosti zameniti.
Koje ulje koristiti za dopunu?
Ako koristite, na primer, ulje 5W30 ili ulje koje preporučuje proizvođač vašeg automobila, dodajte 5W30.
Ako umesto toga ubacite malu količinu, na primer 10W30, takođe se neće dogoditi ništa loše. Važno je ciljati što bliže preporučenim vrednostima.
Međutim, setite se zamki koje vas mogu čekati. Uglavnom govorimo o Low SAPS i Longlife uljima.
Prva grupa se obično koristi u dizel motorima opremljenim filterom čestica. Ovo se zove ulje sa malo pepela, čiji je zadatak produžiti vek trajanja filtera. Odabirom proizvoda koji ne zadovoljava ove standarde, rizikujete brže začepljenje DPF-a ili njegovo oštećenje.
Drugu grupu čine Longlife ulja prilagođena dužim servisnim intervalima. Njihovo mešanje sa standardnim proizvodima može značajno smanjiti vek trajanja sredstava protiv starenja i smanjiti kvalitet podmazivanja pri većoj kilometraži.
Zaključak
Ulja se mogu mešati, ali uzimajući u obzir njihove specifikacije, iako će u ekstremnim slučajevima bilo koje ulje biti bolje nego bez ulja.
Dopunjavanje sredstva koje nije ono koje se inače koristi u motoru, međutim, uvek nosi rizik da dobijena smjesa neće biti optimalna za motor.
Da biste izbegli rizik, dobro je u prtljažniku nositi litar onog ulja koje je u motor sipano prilikom poslednjeg servisa.
Bonus video:
(Espreso/Automobili.ba)